Praag | Dag 4

Vandaag is onze vierde en laatste dag in Praag! Op de planning; de Petrin toren bekijken en souvenirs scoren. Wat we verder gaan doen is voor ons ook nog een verrassing.

Joodse begraafplaats
's Morgens startten we met de zoektocht naar de Joodse begraafplaats. We namen bus 207 en stapten uit vlakbij de Joodse wijk. Daar aangekomen zochten we uit waar deze precies was - kan eigenlijk niet missen - en zagen een onwijs lange rij staan. Jammer maar helaas, geen Joodse begraafplaats voor ons. Le boyfriend had hem al eens gezien en ik wilde hem niet zo graag zien dat ik er een uur voor in de rij wilde gaan staan. Jammer maar helaas.

Slenteren door Praag

En daarom slenterden we een stukje door Praag. We bekeken een aantal souvenirwinkeltjes en stonden toen opeens weer bij het astronomische uurwerk. Dat was leuk maar het was niet rond het hele uur en daarom liepen we weer door. Op het plein stond een straatartiest die zich voordeed als een baby en dat bekeken we eventjes. Het was grappig en hij trok redelijk wat publiek maar het was verder niet bijzonder. Besloten werd om gewoon door te lopen, nog wat winkeltjes te bekijken en toen stonden we bij Palladium. En wat doe je als je dat opeens ziet? Juist, dan ga je koffie drinken.

Koffie bij EMA
Daarom pakten we TripAdvisor erbij en checkten we wat er in de buurt zat en dat was niet zo heel veel behalve de standaard koffie tentjes en daar hadden we geen zin in. Uiteindelijk vonden we EMA en zetten we koers naar deze koffiebar. We bestelden een americano en een cappuccino en rekenden ongeveer 150 CZK af. Niet heel goedkoop voor twee koffie maar helaas. Ik quote le boyfriend overigens letterlijk nu; 'Het is een behoorlijke hipster tent hier hoor' En daar had hij gelijk in. Wat wel fijn was, was dat er karaffen met water op tafel stonden en dat je dit gewoon kon pakken. Onder het genot van een kopje koffie besloten we koers te zetten naar de Petrin toren.

Petrin toren
We konden om de hoek bij EMA de tram pakken en konden dan overstappen op tram 22, jippie! Tram 22 is dé tram die je langs de meeste bezienswaardigheden in Praag brengt en omdat ons dat zo leuk leek stapten we lekker in de verkeerde tram. Dit was natuurlijk niet helemaal de bedoeling en toen we hier achter kwamen waren we al best wel ver aan de verkeerde kant van Praag. Dus stapten we uit en besloten een hamburger - alweer, shame on us - te bestellen bij de Mc Donalds aangezien ik erg veel honger had. En ik ben niet op mijn leukst als ik honger heb. Vervolgens pakten we alsnog de tram - de juiste kant op - en begonnen aan de klim naar de Petrin toren.

Dat is overigens nog best wel een dingetje. Het is een hele hoge heuvel en toen we bijna boven kwamen zagen we ook een kabeltreintje. Ik besloot geen stap meer naar boven te zetten en nam le boyfriend mee naar het perron. Daar wachtten we ongeveer een kwartiertje op het volgende treintje en waren we binnen 1 minuut - ik lieg niet. Misschien was het nog wel minder dan 1 minuut - boven. Eenmaal boven aangekomen zetten we koers naar de Petrin toren, besloten hem niet te beklimmen en gingen weer naar beneden. Het uitzicht was top overigens, het drinken erg duur en de wc kost 20 CZK maar dat was oké. Na deze prachtige ervaring bij de Petrin toren gingen we terug naar ons hotel om op te warmen en uit te zoeken waar we 's avonds zouden gaan eten.

Pivnice U Jary
Zoals iedere avond aten we in de buurt van ons hotel. Dit restaurant(je) was volledig gevuld met locals, je kon er niet pinnen maar ze hadden gelukkig wel een Engelse menukaart. Perfect dus. We aten allebei een schnitzel met friet, dronken bier en frisdrank en rekenden 350 CZK af. Ik lieg niet. We aten iedere dag onwijs goedkoop en dat was heel leuk om te doen. Wel hadden we hier een klein beetje een sport van gemaakt en - toegegeven - het bracht ons naar de leukste plekjes. Aanrader in Praag dus!

En morgen gaan we naar huis toe. Om 12 uur moeten we het hotel verlaten en ons vliegtuig vertrekt om half 5. Ik weet niet wat we morgen nog gaan doen maar dat zal de tijd ons leren.